Annonce
Mere
    ForsideNyhedereCom Talent Award hylder danske eCommerce talenter

    eCom Talent Award hylder danske eCommerce talenter

    PostNord og Dansk Industri har i samarbejde med Vertica, KPMG, DI Digital og Digital Dogme lanceret eCom Talent Award, der anerkender talentet bag at bringe danske virksomheder tættere på at være førende inden for e-commerce både nationalt og internationalt.

    E-commerce er en vigtig vækstmulighed for danske virksomheder, men der er fortsat potentiale for at vækste både nationalt og især i forhold til eksport. Prisen sætter fokus på e-commerce som et vækstområde for danske virksomheder og på behovet for at øge konkurrenceevnen på eksportmarkederne.

    E-commerce er ikke længere forbeholdt detailsalget, men er i dag et vækstspor for mange danske virksomheder. Vi så det særligt under coronapandemien, hvor flere danske virksomheder hurtigt måtte omstille sin forretning, og flytte handlen online, ligesom flere danskere fik øjnene op for online indkøbsmuligheder.

    Den stigende interesse for e-commerce rummer mange muligheder for danske virksomheder, men der er fortsat stort potentiale for at vækste e-commerce både nationalt og især i.f.t. eksport. Sådan lyder det fra Stine Sander, direktør for PostNord Danmarks pakkeforretning, der har taget initiativ sammen med DI om at oprette en pris, der skal sætte fokus e-commerce som vækstområde.

    Der er behov for talenter

    – Vi er utrolig glade for, at vi ved oprettelsen af denne pris – eCom Talent Award, kan være med til at sætte fokus på, og hylde det talent, som øger værdien hos danske virksomheder ved at være ”best in class” inden for e-commerce. Et område, der bliver stadig vigtigere og derfor øger efterspørgslen efter dygtige ledere og medarbejder, som kan indfri potentialet for danske virksomheders vækst på e-commece nationalt og i.f.t. eksport, siger hun. 

    I alt uddeles to priser: En til en leder, som har taget og løftet et strategisk ansvar, og en til den udførende medarbejder, som yder en særlig indsats for at virksomhedens strategi lykkedes. Ambitionen er, at priserne skal sætte fokus på talentmassen i bredden og fremhæve de forskellige specialistkompetencer, der findes og er brug for inden for området.

    Danske virksomheder halter efter i online salg på tværs af grænserne.

    Selvom onlinesalg skaber mange nye muligheder for danske virksomheder, er der også udfordringer, som vi bør få øjnene op for. Danmark ligger under EU gennemsnittet i andel af virksomheder med websalg til andre europæiske lande. Samlet set har Danmark en 17. plads ud af 35 europæiske lande i andel af virksomheder, der sælger online og over grænsen iflg. tal fra DI og Eurostat.

    Ifølge Jacob Kjeldsen, der er branchedirektør i Dansk Industri, er der særligt to udfordringer, der allerede er aktuelle i dag, som han håber, at den nye pris vil være med til at kickstarte en samtale omkring.

    Negativ e-handelsbalance

    – Vi vil gerne sætte fokus på, at Danmark, som er et af de mest digitaliserede lande i verden, sakker bagud på e-eksport. Den danske e-handelsbalance for 2022, slutter med et historisk stort minus på 57,6 mia. hvilket er en forværring på 4,4% i forhold til 2021. De danske virksomheder taber, når det gælder onlinesalg over grænsen. En af årsagerne til det er bl.a., at der er behov for flere medarbejdere, som kan sikre salget via online markedspladser. Derfor er der behov for, at området får en større bevågenhed, siger Jacob Kjeldsen

    eCom Talent Award er en pris forbeholdt Dansk Industri´s omkring 20.000 medlemsvirksomheder, som i de kommende måneder kan indstille medarbejdere og ledere.

    De to priser: eCommerce lederen og eCommerce frontrunneren bliver uddelt d. 21. september til konferencen i Industriens Hus.

    Vinderne vælges af to juryer, bestående af:

    1: eCommerce lederen
    Claudio Christensen, CEO fra Sanistål, Mette Beck-Nielsen, CEO fra Digital Dogme, Martin Heding, Director of CRM fra KMPG, Stine Halberg, CEO fra Wilke, Nicolai Høg, Director of address-able content fra GroupM

    2: eCommerce frontrunner
    Christian Krebs, e-commerce director fra Pandora, Anna Katrine Matthiesen, Partner fra Vertica, Claus Andersen, Managing director heart & science fra OMD, Casper Lund Thomas, SVP IT Tribe lead for digital core fra Danske Bank og Kenneth Borup, CEO fra Lomax.

    Læs mere om e-com talent awarden og indstil et talent

    GREAT
    GREAT
    GREAT formidler e-commerce nyheder og viden til både ledere, specialister, erfarne branchefolk og dem, der er på vej til at blive det. Vi dækker alt fra strategi, markedsføring og kundeservice til teknologi, produkter, logistik og jura. Vores mål er at holde dig ajour og støtte dig i at træffe de bedste beslutninger hver dag, året rundt.
    RELATEREDE ARTIKLER
    Annonce

    POPULÆRT LIGE NU

    E-handelstrends 2023

    AccuRanker

    Aarstiderne

    Annonce